Podpora warsztatu – nożycowy podnośnik samochodowy

Każdy, kto chociaż raz miał do czynienia z naprawą auta (czyli mówimy o wszystkich posiadaczach samochodów), spotkał się z problemem dostania się pod nie. Mały prześwit znacząco komplikuje nawet najdrobniejsze naprawy. Dostanie się do filtra paliwa w większości aut jest niemożliwe bez „wpełźnięcia” pod nie, a co dopiero sama wymiana oleju! Już zaczyna być kiepsko, a mowa dopiero o najprostszych ze wszystkich rutynowych konserwacji. Do niedawna wielu pasjonatów motoryzacji miało do swojej dyspozycji kanały, dzięki którym dostawali się pod samochód. W warsztatach popularniejsze są podnośniki samochodowe, szczególnie konstrukcje kolumnowe. Dobrze osadzone w wylewce i solidnie skonstruowane, zajmują jednak wiele miejsca. Alternatywą dla nich są podnośniki nożycowe. Ta interesująca konstrukcja posiada zalety popularnych urządzeń kolumnowych, unika zarazem części ich wad. Jak więc działają odnośniki nożycowe? Czy warto w nie inwestować?

Podnośnik nożycowy – zasada działania

Najczęściej spotykanym typem podnośników nożycowych są te o napędzie elektrohydraulicznym. Pojedynczy silnik elektryczny zasila tutaj jeden lub dwa siłowniki hydrauliczne dźwigające na sobie ciężar podnoszonego samochodu. Sama konstrukcja, na której auto będzie oparte, może przedstawiać sobą rozwiązanie obsługowe albo diagnostyczne. To pierwsze opiera się na progach auta, uwalniając zarazem jego koła i umożliwiając swobodną manipulację przy nich. Podparcie diagnostyczne jest rozwiązaniem najazdowym, na którym unoszony pojazd stoi. Najazdy takie mogą być przy tym wyposażone w płyty rozprężne i obrotnice niezbędne do diagnostyki geometrii kół.

Najważniejszą, po siłownikach, częścią konstrukcyjną podnośnika nożycowego i elementem, od którego wziął nazwę, jest sposób unoszenia ciężaru. Pod platformą na samochód znajdują się bowiem cztery ramiona, ułożone krzyżowo parami. To właśnie one są poruszane przez siłownik w osi pionowej, składając się i rozkładając niczym nożyce. Czasami zauważyć możemy rozwiązanie z czterema parami, dwoma dodatkowymi, które zwiększają wysokość podniesienia pojazdu. W obu przypadkach po jednej stronie ramion nożyc osadzonych w ramie podstawy umieszczone są koła jezdne, zapewniające ruch poziomy w czasie pracy siłownika. Dzięki temu rozwiązaniu podnośnik nożycowy może złożyć się praktycznie całkowicie do ziemi, zmniejszając znacząco swoje rozmiary. Dodatkowo, konstrukcje te mogą być wpuszczane w posadzkę warsztatu, dzięki czemu zajmują naprawdę niewiele miejsca.

Innym sposobem konstrukcji jest też mocowanie ramy podstawy na posadzce, co powoduje zastosowanie standardowej metody najazdu do umieszczania nad nim auta. Ciekawym rozwiązaniem dla użytkowników prywatnych, posiadających mniejsze warsztaty przydomowe, może być ruchomy podnośnik nożycowy. Ten oryginalny projekt pozwala na dowolny wybór miejsca umieszczenia konstrukcji dzięki zastosowaniu pod nim kół. Niestety ma to swoje minusy – ruchomy podnośnik nożycowy będzie kompensował mobilność zmniejszeniem udźwigu.

Innowacyjna konstrukcja, czy warta uwagi?

Dużą popularnością wśród mechaników cieszą się obecnie podnośniki dwu- i czterokolumnowe. Są to urządzenia sprawdzone, wykorzystujące niezawodne rozwiązania. Niestety, idzie to w parze z gabarytami, kolumny zajmują bowiem sporo miejsca. Podnośnik nożycowy niweluje ten problem dzięki swoistej „harmonijkowej” konstrukcji oraz możliwości wpuszczenia mechanizmów głęboko w posadzkę. Stają się one dzięki temu coraz bardziej popularnym wyborem podczas wyposażania warsztatów. Czy więc warte są zakupu? Tak, choć wybór dobrego podnośnika zależy w dużej mierze od jego przeznaczenia. Każda konstrukcja charakteryzuje się bowiem innymi rozwiązaniami, które lepiej sprawdzą się na przeznaczonych sobie polach. Dużym atutem podnośnika nożycowego jest z pewnością niewielki rozmiar. Minusem – brak wygodnego dojścia do centralnych części auta w niektórych konstrukcjach. Nie jest to jednak regułą, która całkowicie wykluczałaby tego typu urządzenia w oczach mechaników.