Ile zarabia pracownik call center? Czy ta praca jest opłacalna?

Praca w call center to w języku potocznym praca na infolinii, która polega na wykonywaniu telefonów i przedstawianiu potencjalnym klientom oferty firmy, w której jest się zatrudnionym. Choć call center swego czasu owiane było złą sławą, to jednak niektórzy pracownicy przyznawali, że całkiem nieźle można w nim zarobić. Call center – co to za praca? Ile zarabia się w call center?

Praca oparta na rozmowie

Schemat działania call center jest podobny, bez względu na to, czym dokładnie zajmuje się konkretna firma. Otóż najczęściej jest to wydzielony dział bądź przedsiębiorstwo zewnętrzne, które zajmuje się kontaktami z potencjalnymi klientami. Pracownik call center przez większość swojego dnia pracy wykonuje telefony do klientów, przedstawiając im ofertę firmy. Oczywiście, wybór klientów nie jest przypadkowy. Najczęściej osoba zatrudniona w call center otrzymuje listę numerów, pod które należy zadzwonić. Z czasem pracownicy wyrabiają sobie własne listy kontaktowe, wiedząc tym samy, kto najpewniej zdecyduje się skorzystać z oferty, a kto nie. Oczywiście, w dzisiejszych czasach rozmowa telefoniczna to nie wszystko, dlatego pracownicy call center często wykonują także dodatkowe obowiązki. Wśród nich należy wymienić obsługę czatów, przeprowadzanie ankiet internetowych, odpowiadanie na pytania klientów, pomoc w rozwiązywaniu ewentualnych problemów technicznych, przyjmowanie reklamacji. Zakres obowiązków zależy od konkretnej firmy oraz zajmowanego stanowiska i doświadczenia zawodowego. Kandydaci do pracy stawiają sobie pytanie, ile zarabia się w call center, jednak na początek warto skupić się na tym, jak w ogóle otrzymać tego rodzaju posadę? Otóż kandydat zwykle nie musi posiadać konkretnego wykształcenia ani dużego doświadczenia zawodowego, jednak musi być otwarty na naukę i zdobywanie wiedzy. Musi on bowiem wiedzieć, jakie produkty sprzedaje oraz poznać same techniki sprzedaży, które pozwolą mu osiągnąć sukces.

Ile można zarobić w call center?

Wiadomo już, co to call center, teraz warto się zastanowić, ile zarabia pracownik call center? Należy tutaj zwrócić uwagę na nietypowy system premiowania. Otóż pracownicy call center, zazwyczaj mają zakontraktowaną najniższą pensję krajową, co wcale nie oznacza, że dokładnie tyle zarabiają. Pozostałą część wynagrodzenia otrzymują bowiem w ramach premii od sprzedaży. Tak na przykład funkcjonuje call center w Tarnowie. W rzeczywistości im więcej pracownik sprzeda produktów bądź usług, tym więcej zarobi. To dlatego niektórzy pracownicy uważają, że call center to sposób na to, aby móc się dorobić. Okazuje się bowiem, że dobry sprzedawca może zarobić w miesiąc nawet 10 000 zł na rękę! Oczywiście, mowa tutaj o doświadczonych pracownikach, którzy mają już wyrobione kontakty i wiedzą, jak sprzedawać.

Niemniej jednak nie ma żadnych przeszkód, aby nawet początkujący pracownik call center zarobił przynajmniej średnią krajową. Zarobki w call center nie należą do najniższych, choć oczywiście należy posiadać swego rodzaju zdolności sprzedażowe. Ci pracownicy, którzy niechętnie podejmują dialog z klientem, zwykle nie zarabiają zbyt wiele. Nieco inaczej system premiowania wygląda w przypadku, gdy w zakres obowiązków wchodzą inne zadania, takie jak odpowiadanie na maile czy przyjmowanie reklamacji. Mają one charakter szeroko pojętej obsługi klienta, a nie typowo sprzedażowy. Wtedy też najczęściej pracownik ma na umowie nieco wyższą, niż wynosi najniższa pensja krajowa, stawkę. Oczywiście, resztę wynagrodzenia może wypracować w ramach premii od sprzedaży.

W niektórych firmach, takich jak np. https://hotlead.pl/call-center-tarnow/ funkcjonują również bonusy za obsługę klientów na wysokim poziomie. Przyznawane są one na podstawie ocen, jakie klienci dają konkretnym pracownikom obsługującym ich. Oznacza to, że praca w call center może być naprawdę dochodowa, jednak wyłącznie dla osób, które nie boją się pracować z klientem, rozmawiać z nim, sprzedawać. Trzeba angażować się w wykonywane obowiązki, aby móc czerpać nie tylko satysfakcję z pracy, ale również duże korzyści finansowe.