Jak pisać dobre teksty na stronę internetową? Porady dla copywriterów

Usługi związane z pisaniem tekstów na konkretne portale, czy strony internetowe są obecnie bardzo popularne. Wynika to przede wszystkim z wysokiego zapotrzebowania na różnorodne treści. Zarówno bardzo specjalistyczne, które wymagają dogłębnej znajomości tematu i fachowej wiedzy, często także praktycznego doświadczenia, ale również teksty bardzo proste, acz pisane w sposób elegancki stylistycznie, poprawny językowo i zgodny z wytycznymi ze strony zleceniodawcy.

Wydaje się, że słowo pisane dzięki internetowi, SEO, wysokiemu zapotrzebowaniu na treści zmieniło nieco swoje oblicze, jeśli chodzi o formę, czy zasady tworzenia. W dużej mierze dlatego, iż o ile zasady gramatyki, składnia i interpunkcja pozostają niezmienne i nieugięte w swych zasadach, o tyle niezbędne staje się odpowiednie operowanie słowem, umiejętność wplatania „key words” czyli fraz, które są popularne w przeglądarce i dotyczą danego hasła. Istotna jest także literacka płynność. Teksty musi co najmniej dać się czytać. Wszystko zależy od tego, jakie jest jego przeznaczenie.

Opisy produktu na stronę – czy są to teksty specjalistyczne?

Wielu początkujących copywriterów nie do końca wie, w jakim obszarze się poruszać. Jakie są jego mocne strony, ale również, w jakiego rodzaju tekstach będzie czuć się swobodnie. Z pewnością jednym z bardzo popularnym są opisy produktów. Agencja copywriterska często realizuje tego rodzaju zlecenia i poszukuje copywriterów do współpracy. Zarówno stałej, jak też ograniczonej do konkretnego zlecenia. Czy opisy faktycznie wymagają specjalistycznej wiedzy? Niekoniecznie. Dużo zależy od wymagań zleceniodawcy. Z pewnością jednak informacje techniczne zawarte są w formie zwięzłej. Opis produktu w dużej mierze powinien oddziaływać na emocje kupującego w ten sposób, by ten zechciał dany przedmiot pokazać. Opis produktu to język korzyści, możliwości zastosowania.

Jak pisać dobre teksty?

Przede wszystkim dobry tekst to poprawny językowo. Oznacza to poprawność gramatyczną, ortograficzną, interpunkcyjną. Obecnie algorytmy Google badają treści także pod kątem ich walorów językowych. Literówki, czy zgubiony przecinek mogą się oczywiście przytrafić, ale warto dbać o aspekty językowe. Nie trzeba operować bujnym językiem czy bardzo sugestywnym opisem, przynajmniej nie zawsze, a już na pewno nie na początku. Z pewnością jednak trzeba posługiwać się słowem pisanym w sposób biegły.

Jak pisać teksty na stronę internetową, aby były one akceptowane przez klientów? Warto skupić się na kwestiach związanych nie tylko z SEO, ale także z wizualnym odbiorem tekstu. Zarówno zdania długie, powyżej 20 słów, jak też ściana tekstu, pozbawiona nagłówków czy akapitów odstręcza od czytania. A w końcu teksty nie służą tylko pozycjonowaniu stron internetowych. Ich funkcja nie sprowadza się do tego, by istniały wypełnione dziesiątkami słów kluczowych. Wręcz przeciwnie – muszą być dla czytelnika atrakcyjne, także pod kątem wizualnym.

O czym warto pamiętać?

Jak pisać teksty? Copywriter odpowie, że nie tyle pisanie, ile ich późniejsze czytanie jest kluczowe. Dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę, dobrym ćwiczeniem jest czytanie tekstów na głos. Chodzi między innymi o wsłuchanie się w tekst, by sprawdzić, czy jest on płynny. A płynność jest czymś, co stosunkowo łatwo uzyskać, ale również łatwo zatracić. Trzeba pamiętać, że tekst pisze się nie dla klienta, a dla ludzi, którzy odwiedzają jego stronę. Musi on być po prostu przystępny. Nawet teksty specjalistyczne muszą mieć w sobie miejsca na oddech, by nie zamęczyć czytającego. 

Jak pisać teksty marketingowe?

W obecnym wydaniu bardzo popularny jest storytelling. Często ma narrację pierwszoosobową. W bardzo ogólnym zarysie bohater tekstu opowiada o swoich codziennych perypetiach i trudnościach, które pomaga mu przezwyciężyć reklamowany produkt. Tutaj chodzi o to, by odwołać się do wyobraźni klienta, do jego chęci posiadania danej rzeczy, ale również stworzyć taki tekst, w którym czytający odnajdzie siebie i swoją codzienność.